Servicenormen er et helt centralt begreb hos SBA (Servicebranchens arbejdsgiverforening under Dansk Industri), som medlemsvirksomhederne skal leve op til, for at kunne blive medlem – eller forblive medlem hos SBA.
For at leve op til Servicenormen skal virksomhederne opfylde en række krav. Det gælder bl.a. i forhold til uddannelse af personalet, kontrakter på underleverandører og opdaterede serviceattester og forsikringsvilkår.
Sort arbejde, illegal arbejdskraft eller tvivlsomme underleverandører er uacceptabelt.
Hvis virksomhederne ikke lever op til Servicenormen, fører det til eksklusion. Servicenormen kontrolleres af Dansk Standard.
Læs mere om krav nedenfor.
Der er i alt syv krav indenfor servicenormen: økonomiske attester, kvalitet, miljø, arbejdsmiljø, personalepolitik, uddannelse og underleverandører, der alle skal være opfyldt for at opnå certificering efter Servicenormen. Læs mere om Servicenormen her
NÅR lever op til godkendelseskravene i Servicenormen og har derfor forpligtet sig til at levere højt kvalificerede ydelser baseret på de klart definerede normer og metoder i Servicenormen.
Servicenormen er et bevis på, at NÅR har forpligtet sig til at levere højt kvalificerede ydelser baseret på nogle klart definerede krav.
Servicenormen sender et signal til omverdenen om, at NÅR er værd at samarbejde med og arbejde i.